Začiatky na Shoptete: Nad čím sa zamyslieť a na čo nezabudnúť?

27. apr 2022

Ak už ste začínajúci e-shop bez skúseností, alebo e-shop, ktorý fungoval už niekoľko rokov na inej platforme, je možné že si kladiete otázku „S čím v novom systéme začať, na čo si dať pozor?“ Pár základných odpovedí nájdete v nasledujúcich riadkoch. Ale taktiež vám priblížime, ako na nový e-shop obecne prizerať, na čo nezabudnúť, čomu sa naopak vyvarovať a pridáme pár rád a tipov vychádzajúcich z našich skúseností.

 

Shoptet sám o sebe je veľmi intuitívny, všetko má svoje miesto a je zmysluplne zaradené do kategórií. Ale je potrebné nezabúdať na to, že ide o profesionálne riešenie, v ktorom sa dá nastaviť veľké množstvo vecí a niektoré z nich sa vám budú zo začiatku zdať zložitejšie. Aj tu platí pravidlo, že čím viac sa budete Shoptetom preklikávať, tým viac sa v ňom budete orientovať. Trošku klišé, ale je tomu tak.

 

Ak by ste sa dostali do úzkych a nevedeli si rady s nastavením konkrétnej sekcie, môže vám pomôcť nápoveda, ktorá sa nachádza v každej časti administrácie vpravo hore. Prípadne máte možnosť sa obrátiť na Helpdesk, kde zadávate svoj dotaz a ľudia v Shoptete vám veľmi radi poradia. A nutné je dodať, že kríza s nedostatkom ľudí je takmer zažehnaná a pomoc Helpdesku sa vám teda dostane spravidla v rámci toho istého dňa.

 

Teraz už ale k jednotlivým bodom k zamysleniu. Rozdelíme si ich prehľadne na dve hlavné časti – Frontend, teda všetko čo je viditeľné z pohľadu zákazníka a Backend, teda veci „na pozadí" vášho e-shopu.

 
 

Frontend

 
Šablóna
 

Veľmi dôležitou časťou pri založení nového e-shopu je výber šablóny. Shoptet ponúka niekoľko možností, ale ktorá je tá najvhodnejšia práve pre vás?

 

E-shop by samozrejme mal zaujať na prvý pohľad, mal by ale byť hlavne prehľadný a jednoduchý na orientáciu. Cesta k zakúpeniu produktu musí byť čo najkratšia a musí zákazníka vo svojej podstate baviť. A preto je dôležité si uvedomiť, aký druh produktu budete ponúkať a predovšetkým pre koho je určený. Má ísť o ručne vyrábaný tovar s dôrazom na minimalizmus, alebo ide o sortiment s mnoho produktami a rozvetveným stromom kategórií a podkategórií? Ak ponúkate veľké kvantum tovaru a máte mnoho kategórií, je potreba zvoliť variantu, kde budú kategórie jasne prehľadné a viditeľné. V tomto prípade odporúčame šablónu „Classic“, alebo novšiu šablónu „Disco“, ktorá spĺňa práve takéto požiadavky. Naopak, keď predávate produkty v radových jednotkách, či desiatkach a máte len dve, alebo tri kategórie odporúčame zvoliť adekvátnu šablónu k týmto parametrom. Ideálna varianta pre tento prípad je šablóna „Step“, alebo šablóna „Tango“.

 

Tip: Ak chcete zákazníkom ponúknuť niečo nad rámec štandardného designu, ale nemáte rozpočet na kódovanie šablóny na mieru, odporúčame využiť niektorú z hotových úprav šablón, ktoré vám ponúknu veľa muziky za málo peňazí.

 

Štruktúra

 

Dajte e-shopu jasnú štruktúru. Samozrejme o tu hlavnú časť štruktúry sa postará šablóna, ale môžete tomu pomôcť správnym rozvrhnutím bannerov, produktových sekcií a nastavením kategórií.

 

Vžite sa opäť do role potencionálneho zákazníka a zvoľte hlavné kategórie tak, aby boli pre návštevníka prehľadné hneď po prvej návšteve. Nezabudnite, že môžete využiť taktiež podkategórie, ktorými, pri správnom použití, môžete uľahčiť zákazníkovi surfovanie po vašom e-shope. Rozvetvenie hlavných kategórií musí byť zmysluplné a podkategórie by mali nadväzovať na predchádzajúci krok. U počte hlavných kategórií myslite taktiež na to, že menej môže byť viac. V rámci menu lišty máte k dispozícií obmedzený priestor a bola by škoda, keby vám niektoré kategórie spadli do rozklikávacej sekcie „Viac“.

 

Než sa pustíte do grafických príprav, ujasnite si, aká téma by mala v bannerových pozíciách skutočne zaznieť. Určite nechcete potencionálneho zákazníka pripraviť o zaujímavú sekciu vášho e-shopu, alebo naopak zahltiť ho toľkými bannermi, že pred nimi radšej utečie.

 

Grafika

 

Pekná grafika predáva a reprezentuje celý vás e-shop. Ak si zvolíte cestu vytvorenia e-shopu na vlastnú päsť, je potrebné mať po ruke schopného grafika, prípadne byť schopný si kvalitne spracovať grafické bannery. Bez neho len ťažko docielite požadovaný výsledok. Zamyslite sa, čo by vášho zákazníka na prvý pohľad upútalo. Snažte sa grafiku vyladiť tak, aby e-shop vyzeral ako kompaktný celok.

 

Zvoľte si svoj brand manual (font, farby, logo…) a vychádzajte z neho pri tvorbe bannerov. Nesnažte sa vymýšľať nespočetne farebných kombinácií. Vyberte si dve alebo tri farby, ktoré sa objavia ako v logu tak aj v banneroch a všade inde na e-shope.

Opäť sa držte pravidla "Menej je viac". Po príchode potenciálneho zákazníka na váš e-shop máte pár sekúnd na to ho v banneroch zaujať. Pokiaľ banner zahltíte textom alebo bude grafika príliš zložitá, nebude to to pravé orechové. Krátke heslá a jasné oznámenia, kam sa po kliknutí zákazník dostane, to je o čo tu beží. Nezabudnite na akčné tlačidlá, ktoré jasne oznamujú, že váš banner je prekliknuteľný.

 

 

Tip: Pri grafických banneroch vždy myslite aj na zobrazenie na mobile. Shoptet ponúka možnosť zobraziť banner na oboch zariadeniach, odporúčame ale na tieto účely vytvoriť bannery dva, ktoré budú svojimi rozmermi, veľkosťou písma, akčných tlačidiel a pod. zodpovedať zobrazeniu na danom zariadení.

 

Previazané bannery na e-shope https://www.topasport.eu, šablóna Disco

 

Obsah

 

Určite sa zhodneme na tom, že váš e-shop musí v prvom rade predávať. Z toho dôvodu ho tiež zakladáte. Pokiaľ ale okrem predajných akcií budete tvoriť aj ďalší zaujímavý obsah, ktorý nebude ľuďom nič predávať, budú sa ľudia na váš e-shop radi vracať častejšie, čo prispeje nielen re-marketingu, ale celkovému vybudovaniu povedomia o vašej ponuke, ktorá bude tak či tak stále na očiach. Odporúčame zvážiť vytvorenie blogovej sekcie s témami, ktoré súvisia s vami ponúkaným sortimentom. V týchto článkoch potom môžete časti textu prelinkovať na konkrétne produkty a podporiť tým teda zároveň aj predaj.

 
 

Backend

 

Stavy objednávok a automatické e-maily

 

Každý má vlastný proces správy objednávok a vy máte možnosť si stavy objednávok prispôsobiť. Nastavte si stavy objednávok tak, nech vám dávajú zmysel a uľahčujú prácu. Vďaka týmto stavom potom prehľadne uvidíte, ktoré objednávky vyžadujú ďalšiu pozornosť a ktoré môžete pustiť z hlavy.

 

Pri stavoch objednávok si môžete nastaviť aj ďalšie automatické akcie, napr. vytvorenie daňového dokladu k objednávke pri prepnutí stavu. Pokiaľ budete faktúry vystavovať v Shoptete, toto vám určite veľmi uľahčí prácu s ich vytváraním.

 

Dôležitým prvkom v komunikácii so zákazníkom sú automatické e-maily, ktoré vytvárate k vybraným stavom objednávok. Čím viac informácií o vývoji objednávky budete zákazníkovi dávať, tým viac ho uistíte, že je jeho objednávka v správnych rukách a na jej vybavení sa pracuje. Samozrejme je ale zase potrebné myslieť na to, že zaslanie e-mailu každú hodinu nie je úplne žiaduce.

 

Shoptet má v základe nastavené automatické potvrdenie objednávky po jej odoslaní. Potom odporúčame zákazníka informovať o úspešnom spracovaní objednávky a odovzdaní tovaru prepravnej spoločnosti, aby vedel, že z vašej strany všetko prebehlo v poriadku a balík môže očakávať v najbližších dňoch. Odporúčame nadviazať konverzáciu so zákazníkom aj po doručení objednávky. E-mail s otázkou, ako sa mu nakupovalo, čo možno prípadne zlepšiť, alebo ako sa mu daný produkt páči, môže byť ideálnym koncom objednávky a štartom v novej konverzácii.

 

K automatickým e-mailom môžete automaticky prikladať aj prílohy. Pokiaľ chcete zákazníkovi typicky zaslať faktúru v elektronickej podobe, môžete si pri konkrétnom automatickom e-maile nastaviť jej priloženie.

 

Tip: Ak ponúkate osobný odber, nezabudnite na stav objednávky so samostatným e-mailom pre tento druh "dopravy". Informačný e-mail o tom, že je tovar pripravený na osobný odber, by mal byť samozrejmosťou. Určite je vhodné v tomto e-maile spomenúť pre istotu aj adresu odberného miesta s otváracou dobou.

 

Spôsoby dopravy a platby

 

Aj keď sa zdá doprava ako banálna vec, môže mať veľký vplyv na komfort zákazníka. Shoptet ponúka prepojenie s väčšinou zásielkových služieb a preto odporúčame vybrať si tie najvhodnejšie pre váš typ tovaru a cieľovú skupinu.

 

Určite zvážte dopravu zadarmo, ktorá je podľa prieskumov najžiadanejším benefitom a má veľký podiel pri motivácii zákazníka dokončiť objednávku a predovšetkým zvýšiť jej hodnotu. Doprava zadarmo nemusí byť nastavená po celý rok. Môžete ísť sezónnou cestou a dopravu zadarmo ponúkať v rôznych obdobiach. Nazmar nepríde ani nastavenie dopravy zadarmo od určitej čiastky v objednávke.

 

Nesnažte sa zákazníkov zahltiť príliš veľkým výberom dopravcov. Výber môže byť zbytočne neprehľadný a v momente, keď bude mať zákazník na výber z nespočetných dopravcov, môže sa stať nerozhodným a nemusí objednávku dokončiť. Samozrejme dajte zákazníkom na výber, v ideálnom prípade zvoľte dvoch až troch dopravcov, ktorých služby sa napr. v niečom líšia (doručenie na pobočku / do boxu vs. doručenie na adresu a pod.)

 

Podobné „pravidlo“ ako pri doprave platí pri platbách. Zjednodušte zákazníkovi proces platenia. Dajte mu na výber z niekoľkých osvedčených a obľúbených platobných metód. Určitým štandardom sa už stala platba kartou on-line, aj taká dobierka je stále veľmi využívaným spôsobom platby. Platba bankovým prevodom patrí trochu do starej školy, ale niektorí zákazníci ju stále radi využívajú a určite nie je na škodu ju v ponuke mať. V takom prípade odporúčame v nastavení e-shopu doplniť okrem čísla účtu aj IBAN a SWIFT vášho bankového účtu. Vďaka tomu sa po dokončení objednávky zákazníkovi okrem platobných údajov zobrazí aj QR kód pre rýchlu platbu prevodom.

 

Tip: Ak máte obavu z nevyzdvihnutých zásielok na dobierku, môžete tento spôsob platby spoplatniť, čím často motivujete zákazníkov k zvoleniu iného spôsobu platby.

 

K nastaveniu platby patrí výber platobnej brány. Shoptet ponúka prepojenie hneď s niekoľkými platobnými bránami. Každá platobná brána má iné podmienky na používanie. Odporúčame si podmienky poriadne preštudovať, kým sa rozhodnete, ktorú službu využijete. Pri výbere berte okrem ceny do úvahy aj spoľahlivosť a referencie jednotlivých platobných brán. Pokiaľ totiž zvolíte ten najlacnejší variant, ale vysoké percento platieb potom cez nejaké zádrhely neprejde, prirobíte tým akurát starosti sebe aj zákazníkom.

 

Za zváženie tiež stojí možnosť odloženej platby, čo je obľúbenou platobnou metódou napríklad pred Vianocami.

 

Kontaktné údaje

 

Párkrát sme sa u klientov stretli s názorom, že je lepšie nemať vyplnené telefónne číslo, pretože potom ľudia „zbytočne“ nevolajú. Možnosť rýchleho kontaktu cez telefón zvyšuje vašu dôveryhodnosť a určite je lepšie vybaviť pár telefónov navyše, než kvôli absencii telefónu treba prísť o zákazníka. Na internete sa bohužiaľ stále nájde dosť podvodných e-shopov, alebo aj e-shopov, ktoré vám zdanlivo skladový tovar doručujú niekoľko týždňov. Dať zákazníkovi možnosť zavolať konkrétnemu človeku z e-shopu a informovať sa o tom, čo práve potrebuje, je určite zásadným stavebným kameňom dôveryhodnosti e-shopu.

 

Pokúsili sme sa v skratke načrtnúť základy, nad ktorými je určite fajn sa na každom začiatku zamyslieť. V rámci budovania nového e-shopu vás toho čaká samozrejme ešte viac a pokiaľ si myslíte, že by sa vám hodila pravá ruka, vždy je tu možnosť nechať si e-shop profesionálne pripraviť od A do Z, čo vám ušetrí hromadu času, ktorý môžete venovať efektívnejšiu prácu. Pri tvorbe e-shopu sa vždy sústredíme okrem samotnej prípravy aj na dostatočné informovanie klienta o všetkých krokoch, aby sa v priebehu realizácie s novým systémom zároveň naučil pracovať a po odovzdaní zákazky teda mohol prevziať e-shop do vlastnej správy.