Prechod na Shoptet zo starého riešenia: Hračka alebo nočná mora?

3. aug 2021

Niekoľko rokov budujete svoj e-shop ale niečo tomu začína chýbať. Riešenie Shoptet Vám dáva zmysel a premýšľate, že by ste sa stali jeho súčasťou. Prechod zo súčasného riešenia ale bude asi poriadny oriešok. Ak ste sa v úvodných vetách našli, tento článok je určený práve Vám.

Prečo vôbec prechádzať alebo Starého psa novým kúskom nenaučíš

 

Poďme si na úvod povedať, či prechod zo starého riešenie vôbec dáva zmysel. Zámerne tu používam výraz "staré riešenie", ktoré v tomto článku možno zaznie viackrát. Dôvod je jednoduchý. Obrovské množstvo e-shopových riešení v Česku je zo starej školy. Či už sa jedná o krabicové riešenia alebo niečo čo Vám pred rokmi nakódoval známy, ktorý sa tomu venoval pár rokov. Vo svojej dobe mali tieto systémové riešenia určite niečo do seba. Ako však čas plynul, začalo tomu niečo chýbať a práve preto ste dnes tu. Dôvodov pre zmenu sa nájde celá hromada avšak poďme si spolu zhrnúť tri základné:

 
 

(Ak ste pre Shoptet už rozhodnutí a zaujíma vás iba, ako presunúť svoje dáta, pokojne skočte rovno na časť, kde sa tomu venujeme.)

1. Moderné, zmysluplné šablóny

 

Že vzhľad vášho e-shopu predáva, je pomerne známy fakt. Nesmierne dôležité je ale aj jeho rozloženie. Môžete mať prepracovanú dizajnovú stránku, ale nie vždy na nej zákazník nájde to, čo potrebuje. Výsledok? Zákazník bude nadšený z dizajnových prvkov ale nenakúpi. Možno ste o tom už niečo počuli, skrátene sa tomu hovorí UX (user experience). Šablóny Shoptetu sú vymyslené tak, aby ste si mohli vybrať z rôznych dizajnov ale zároveň aby dávali zmysel a jednoducho priviedli zákazníka k nákupu. Preto v ponuke nikdy nenájdete 30 rôznych šablón lákajúcich na neónovú ikonku košíka umiestnenú vľavo v pätičke. 🙂 Vzhľad e-shopu má svoje pravidlá a tých je (ideálne) potreba sa držať. Shoptet tu dáva veľký priestor partnerským tvorcom šablón, vďaka ktorým je v ponuke viac vzhľadových úprav ktoré neustále pribúdajú. Ak sa vám na šablóne niektoré veci nebudú zdať, vo väčšine prípadov si s nimi poradí šikovný kóder

 

Ukážka upravenej šablóny oproti štandardným šablónam Shoptetu.

 

2. Prehľadná a prepracovaná administrácia

 

Zatiaľ čo u predchádzajúceho bodu sme sa bavili o zážitku vášho zákazníka, v tomto bode sa bavíme o tom Vašom. Pri správe e-shopu budete v administrácií tráviť väčšinu svojho času s čím sa od začiatku počíta. Okrem toho, že si tak pohodlne vybavíte všetky svoje objednávky, budete schopný celú prevádzku e-shopu spravovať úplne sami. Či už pôjde o umiestnení nových bannerov, po upravenie šablóny alebo napojenie nových externých služieb. Tam, kde by vaše sily nestačili je možné veľa vecí dokódovať a systém je na to pripravený.

3. Neustály vývoj

 

Čo ale na svojom novom e-shope oceníte asi najviac, je rýchlosť akou sa bude vyvíjať. Na systéme Shoptet pracuje tím profesionálov, ktorí neustále prichádza s vylepšeniami reagujúcimi na aktuálne trendy a podnety "Shopteťákov". Už sa Vám teda nestane, že začne e-shop naraz starnúť tak ako to máte pravdepodobne teraz. S čím nepríde Shoptet, príde rozsiahla sieť jeho partnerov, ktorí vyvíjajú nové a nové doplnky, ktoré možno na Shoptet napojiť. Vy si tak budete môcť v budúcnosti sami vyberať, ktoré z nových doplnkov dávajú Vášmu biznisu zmysel a tieto si na e-shop sami (alebo s pomocou podpory) napojiť.

To znie rozumne, ako ale dostať svoju doterajšiu prácu zo svojho systému?

 

Na obsahu svojho doterajšieho e-shopu ste pracovali niekoľko rokov a pochopiteľne o to teraz nechcete prísť. Všeobecne sa dá povedať, že vo väčšine prípadov sa pri prechode rieši predovšetkým prevod produktov, vrátane popisov, cien, obrázkov a ďalších informácií. Ak máte e-shop s položkami rádovo v desiatkach "prehádzanie" produktov ručne je samozrejme to najmenej. Akonáhle sa ale dostávame do stoviek, tisícov položiek, je potrebné zvoliť úplne inú taktiku.

1. Úprava exportovaného feedu

 

Väčšina systémov našťastie ponúka možnosť si všetky produkty vyexportovať vo forme tzv. Produktového feedu (zvyčajne vo formáte XML alebo CSV). Taký feed má ale určitú štruktúru, ktorá pravdepodobne nebude pasovať do nového riešenia a vyžaduje tak úpravu, ktorá nie je úplne jednoduchou záležitosťou a odporúčame ju zveriť profesionálom. Výsledkom potom bude prenesenie produktov v nezmenenej, či lepšej podobe.

2. Vytiahnutie produktov z frontendu

 

Ak systém žiadny export neponúka, je potreba ísť alternatívnou cestou. Napríklad nechať skontrolovať svoj e-shop robotom, ktorý nájde všetky viditeľné informácie z pohľadu zákazníka a tie si uloží. Takéto informácie možno opäť formulovať do upraveného feedu, ktorým dáta dostaneme do nového e-shopu. Často využívame i kombináciu, kedy chýbajúce informácie v exporte z e-shopu dopĺňame informáciami, ktoré nájde náš robot.

3. Nezabudnúť na presmerovanie

 

Za tie roky, čo ste e-shop budovali si vyslúžil svoju reputáciu u vyhľadávačov. Nehľadiac na zákazníkov, ktorí boli zvyknutí vaše produkty alebo kategórie hľadať pod určitým odkazom. K tomu slúži nastavenie presmerovanie pôvodných URL adries na nové URL adresy Shoptet. Tento krok je mimo iného kľúčový práve pre zamedzenie prepadu na pozíciách vo vyhľadávačoch (Google napr. vedel, že vaše produkty nájde na konkrétnych odkazoch, akonáhle ich tam nenájde, vyhodnotí ich ako neexistujúce a váš e-shop ako nedôveryhodný.)

Aký je postup a koľko času prevod zaberie?

 

Najprv je potrebné vyhodnotiť aké dáta, v akej kvalite je možné zo systému získať. Môžeme to vidieť vo vyexportovanom XML feede. Najlepšie riešenie ale je, keď rovno poskytnete prístup do administrácie starého e-shopu profesionálovi, ktorý sa sám pozrie, čo všetko zo systému zvládne "vytiahnuť" a potom zhodnotí, aká náročná bude úprava dát aby ich bolo možné do Shoptet importovať.

 

Čas prevodu vždy závisí od aktuálnej kapacity dát. Všeobecne je ale dobré počítať s týždňom na zhodnotenie kvality dát a načrtnutie detailov migrácie a potom s týždňom na samotný proces. Dalo by sa teda povedať, že do dvoch týždňov môžete mať svoju prácu presunutú na riešenie Shoptet.

V závislosti na spôsobe migrácie potom v niektorých prípadoch býva potrebná dodatočná úprava dát v Shoptet (napr. Rozdelenie nezaradených produktov do kategórií), radšej teda vždy počítajte s tým, že si niektoré veci ešte doladíte svojpomocne.

Hotovo, čo ďalej?

 

Nový e-shop si za pomoci návodov zvládnete vytvoriť a nastaviť i sami. Avšak za predpokladu, že na to máte čas, v najideálnejšom prípade po ruke aj schopného grafika, poprípade kódera. Existuje teda aj cesta, nechať si nový e-shop pripraviť vrátane celého nastavenia, vytvorenia grafiky i spustenia na vlastnej doméne. Aká cesta Vám vyhovuje viac je už len na Vás.

 

Odpovedzme si teraz na úvodnú otázku. Je prechod na Shoptet hračka, alebo nočná mora? Dalo by sa povedať, že ani jedna odpoveď nie je správna. Prechod na modernejší systém vždy bude vyžadovať určitú dávku vášho úsilia a počiatočného investovaného času. Rozhodne to ale nie je nič tak ťažkého, ako sa na prvý pohľad môže zdať.

 

Ak vám teraz prechod e-shopu dáva zmysel a máte v pláne previesť svoje dáta, neváhajte sa na nás obrátiť a radi Vám s našim tímom pomôžeme efektívne vykročiť v ústrety novej výzve v podobe moderného e-shopu na Shoptete. Radi Vám nový e-shop kompletne pripravíme a po spustení Vás s novým systémom naučíme pracovať tak, aby ste sa rovno mohli venovať svojmu podnikaniu.