Ako na expanziu e-shopu do zahraničia?
Každý úspešný e-shop sa po čase dostane do fázy, kedy český rybníček prestane dostačovať jeho ambíciám. Dôvodov na to býva veľa a v tomto článku sa zameriame skôr rovno na to, ako svoj fungujúci Shoptet dostať do zahraničia, čo si premyslieť a na čo si dať pozor, pričom sa pozrieme predovšetkým na technickú stránku veci.
Pre názorný príklad použijeme situáciu expanzie z Česka na Slovensko, ktorú zatiaľ pre klientov riešime najčastejšie.
Multijazyk vs. samostatný e-shop
Začnime pravdepodobne najomáľanejšou otázkou – nasadiť na súčasný CZ e-shop druhý jazyk a menu s možnosťou prepínania, alebo e-shop pojať úplne samostatne? Všeobecne odporúčame variantu multijazyčnosti voliť skôr v prípade, že sa chcete naďalej sústrediť na slovenský trh a skôr vyjsť v ústrety slovensky hovoriacim, ktorí tu žijú, vrátane možnosti platby v eurách. Pokiaľ to s expanziou teda myslíte skutočne vážne, bežte radšej cestou samostatného e-shopu na SK doméne. Povedzme si pár dôvodov, prečo:
1. E-shop na SK doméne pôsobí s ohľadom na daný trh dôveryhodnejšie
2. Jednojazyčný e-shop má lepšie SEO, v organicu tak dôjdete ďalej
3. Lepšie cielenie reklám vrátane samostatného vyhodnocovania
4. Oddelené objednávky, doklady, štatistiky
...a dalo by sa pokračovať. Finančne je to síce náročnejšie, pretože Shoptet nepodporuje multiadmin a to teda znamená, že budete platiť tento e-shop samostatne ako nový taríf. Ale skutočne je to riešenie, ktoré dáva väčší zmysel. Preto aj ďalšie odseky budú venované tomuto variantu.
Krok 1: Začíname
Ako bolo naznačené, najprv je potrebné založiť nový Shoptet, a to rovno na Slovenskej verzii Shoptetu. Tým dostanete k dispozícii priamo platformu, určenú pre tento trh, ktorá vyzerá na prvý pohľad rovnako, ale v pár veciach sa líši. Z toho dôvodu vám Shoptet nevyjde v ústrety vo vytvorení klonu CZ e-shopu, kde by ste si len upravili zopár vecí. Je teda potrebné e-shop skutočne postaviť od nuly.
Vyplňte si nevyhnutné veci a venujte pozornosť tým, ktoré sa budú oproti slovenskému e-shopu líšiť - číslo Eurového účtu, prípadne názov obchodnej firmy a fakturačné / kontaktné údaje. V rámci designu môžete nastavenie urobiť 1:1, teda rovnaká šablóna, farby, pokiaľ máte vložené nejaké individuálne úpravy, môžete skopírovať aj HTML kódy. Bude ale určite potrebné, aby potom tieto kódy skontroloval ten, kto ich na slovenskom e-shope písal. Niektoré nastavenia sa totiž na novom e-shope pravdepodobne budú líšiť. Nezabudnite okrem šablóny nastaviť aj jej rovnaké rozloženie, rozmiestnenie prvkov, nastavenie zobrazenia kategórií, produktov a pod.
Krok 2: Produkty a preklady
Bod, ktorý je asi najväčšou nočnou morou, pretože je s ním najviac práce. Aj tá sa dá ale uľahčiť.
Produkty do druhého Shoptetu môžete presunúť cez hromadný export a import dát. Bude ale potrebné u nich preložiť popisy, zmeniť ceny, upraviť menu a pod. Ideálny scenár je samozrejme ručný preklad, ale pri väčšom počte položiek je tento variant takmer nemožný (ak na to nemáte voľných pár rokov života). S hromadným prekladom/úpravou vám pomôže vychytaná služba od Braniho, kde vám texty preložia strojom a vy si potom môžete doladiť len prípadné nepresnosti. Čo bude potrebné ale doprekladať ručne, sú názvy a hodnoty parametrov, ktoré je vždy lepšie mať preložené človekom.
Čo sa týka ostatných textov, stačí už mať k dispozícii slovensky hovoriaceho kolegu / externistu, pretože už nejde o technicky zložité preklady. Tie systémové totiž máte preložené už automaticky a z vašej strany tak pôjde spravidla o preklady:
1. Informačných článkov (obchodné podmienky, zásady spracovania osobných údajov apod.)
2. Rubrík a im priradených článkov (napr. blog)
3. Kategórií produktov vrátane prípadných popisov kategórií
4. Textov na všetkých používaných banneroch
5. Systémových e-mailov
Krok 3: Dostupnosť a napojenie
Rovnako, ako máte tieto údaje nastavené v českom e-shope, je potrebné ich vytvoriť na novo aj v tom slovenskom. Pozor ale na časové údaje, ktoré máte pri jednotlivých dostupnosti vyplnené. Pokiaľ budete na Slovensko zasielať z Česka, bude sa doba doručenia pravdepodobne líšiť.
Sláva, nazdar výletu
Akonáhle sa prehryziete nezdarmi, dopijete päťdesiatu kávu a pousmejete sa nad tým, že to máte za sebou, e-shop je pripravený ísť do sveta. Pred jeho spustením rozhodne platí to, čo pri tom slovenskom. Dôkladne celý e-shop prejsť z niekoľkých zariadení, otestovať jednotlivé funkcie, vytvoriť si pár testovacích objednávok a skontrolovať prichádzajúce automatické e-maily a až potom pustiť e-shop do ostrej prevádzky.
A pokiaľ si hovoríte, že je tých úkonov a nástrah veľa, nechajte vašu expanziu na nás a radi vám pomôžeme. Stačí sa ozvať a preberieme detaily.